• Polityka ochrony dzieci przed krzywdzeniem

        w Publicznej Szkole Podstawowej Nr 6

        im. Aleksandra Kamińskiego w Wałbrzychu

         

        Spis treści

         

        Rozdział I - Objaśnienie terminów …………………………..........., s. 3                                                                  

        Rozdział II - Rozpoznawanie i reagowanie na czynniki ryzyka krzywdzenia dzieci …............................…, s. 5

        Rozdział III - Procedura interwencji w przypadku podejrzenia krzywdzenia dziecka poza szkołą ……...…, s. 6

        Rozdział IV - Procedura interwencji w przypadku podejrzenia krzywdzenia dziecka w szkole przez pracownika szkoły …………………….....................................................................................................................…….., s. 8 

        Rozdział V - Procedura interwencji w przypadku podejrzenia krzywdzenia dziecka w szkole przez inne dziecko lub grupę dzieci …………………………………………………......................................................................……, s. 8

        Rozdział VI - Procedura niebieskiej karty w szkole ………………………………….................................….., s. 9

        Rozdział VII - Zasady bezpiecznych relacji pracowników szkoły z dziećmi …..................................………, s. 10

        Rozdział VIII - Zasady  ochrony danych osobowych dziecka …………………….................................……., s. 12

        Rozdział IX - Zasady ochrony wizerunku dziecka ………………………….......................................…..……, s. 14

        Rozdział X - Zasady dostępu dzieci do Internetu i ochrona dzieci przed treściami szkodliwymi  i zagrożeniami w internecie oraz utrwalonymi w innej formie …..……...................................................................................…, s. 15

        Rozdział XI - Zasady ustalania wsparcia małoletniego po ujawnieniu krzywdzenia .…................................, s. 16

        Rozdział XII - Kontrola pracowników przed dopuszczeniem do pracy z dziećmi w zakresie spełniania przez nich warunków niekaralności za przestępstwa przeciwko wolności seksualnej i obyczajowości …..................…, s. 17

        Rozdział XIII - Monitoring stosowania polityki ………………….......................................…………………….., s. 18

        Rozdział XIV - Zapisy końcowe ……………...………………………….......................................……...………, s. 19

         

        Preambuła 

        Zasadą obowiązująca wszystkich pracowników Publicznej Szkoły Podstawowej Nr 6 im. Aleksandra Kamińskiego w Wałbrzychu jest podejmowanie działań mających na celu ochronę godności dziecka i poszanowanie jego praw. Pracownicy placówki, realizując ten cel, działają w ramach obowiązującego prawa, przepisów wewnętrznych szkoły oraz swoich kompetencji. Naczelną zasadą wszystkich działań podejmowanych przez pracowników szkoły jest działanie dla dobra dziecka. 

         

        Rozdział I

        Objaśnienie terminów

        § 1 

        1. Szkołą jest Publiczna Szkoła Podstawowej Nr 6 im. Aleksandra Kamińskiego            w Wałbrzychu.
        2. Dyrektorem szkoły jest Dyrektor Publicznej Szkoły Podstawowej Nr 6 im. Aleksandra Kamińskiego w Wałbrzychu.
        3. Pracownikiem szkoły jest osoba zatrudniona w Publicznej Szkoły Podstawowej  Nr 6 im. Aleksandra Kamińskiego w Wałbrzychu na podstawie umowy o pracę lub  umowy zlecenie. 
        4. Dzieckiem jest każdy uczeń do ukończenia 18 roku życia. 
        5. Opiekunem dziecka jest osoba uprawniona do reprezentacji i stanowienia  o dziecku, w szczególności jego przedstawiciel ustawowy (rodzic/opiekun  prawny). 
        6. Opiekun faktyczny dziecka - osoba, która opiekuje się dzieckiem podczas nieobecności rodziców bez obowiązku ustawowego.
        7. Zgoda opiekuna dziecka oznacza zgodę co najmniej jednego z opiekunów dziecka. 
        8. Krzywdzeniem jest każde zamierzone i niezamierzone działanie lub zaniechanie działania jednostki, instytucji lub społeczeństwa jako całości i każdy rezultat takiego działania lub bezczynności, które naruszają równe prawa i swobody dzieci i/lub zakłócają ich optymalny rozwój (WHO).
        9. Przemoc fizyczna wobec wobec dziecka - działanie, w wyniku którego dziecko doznaje faktycznej fizycznej krzywdy lub jest nią potencjalnie zagrożone. Krzywda ta następuje w wyniku interakcji, nad którą kontrolę sprawuje rodzic lub inna osoba odpowiedzialna za dziecko, której dziecko ufa lub która ma nad nim władzę. Przemoc fizyczna wobec dziecka może być czynnością zarówno powtarzalną, jak                       i jednorazową (WHO).
        10. Przemoc psychiczna wobec dziecka - za taką przemoc uznaje brak środowiska wspierającego dziecko, w tym dostępności osoby dla dziecka znaczącej, co uniemożliwia mu rozwój kompetencji emocjonalnych i społecznych adekwatnych do jego osobistych możliwości i kontekstu społecznego (WHO).
        11. Przemoc seksualna wobec dziecka - włączanie dziecka w aktywność seksualną, której nie jest ono w stanie w pełni zrozumieć i udzielić na nią świadomej zgody i/lub, na którą nie jest dojrzałe rozwojowo i nie może zgodzić się w ważny prawnie sposób i/lub która jest niezgodna z normami prawnymi lub obyczajowymi danego społeczeństwa (WHO).
        12. Zaniedbanie - obejmuje zarówno pojedyncze sytuacje, jak i schemat, w którym rodzic lub inny członek rodziny nie zapewnienia odpowiednich warunków rozwoju     i dobrego samopoczucia dziecka – tam, gdzie rodzic jest w stanie to zrobić. Może to dotyczyć takich obszarów jak zdrowie, edukacja, rozwój emocjonalny, odżywianie, schronienie i bezpieczne warunki życia (WHO). 
        13. Przemoc rówieśnicza - wszelkie nieprzypadkowe akty godzące w wolność osobistą jednostek lub przyczyniające się do fizycznej, a także psychicznej szkody osoby, wykraczające poza społeczne zasady wzajemnych relacji (I. Pospiszyl). Przemoc rówieśnicza jest jednym z największych zagrożeń dla zdrowia psychicznego dzieci       i młodzieży (WHO). Przemoc rówieśnicza może występować w formie bezpośredniej: przemoc fizyczna (bicie, szarpanie, popychanie, niszczenie rzeczy, zabieranie              i wymuszanie pieniędzy, plucie, kopanie, zmuszanie do wykonywania poniżających, ośmieszających czynności, w tym seksualnych) i/lub przemoc słowna (przezywanie, ubliżanie, wyśmiewanie, grożenie, prowokowanie poprzez np. robienie min lub wyrażanie różnych opinii) oraz formie pośredniej: przemoc relacyjna (wykluczenie    z grupy rówieśniczej, namawianie innych do odrzucenia ofiary, rozpowszechnianie plotek) i/lub cyberprzemoc (nękanie, straszenie, ośmieszanie poprzez wysyłanie sms-ów, e-maili, wiadomości na czatach, umieszczanie lub rozpowszechnianie kompromitujących treści, zdjęć, filmów w Internecie).
        14. Osoba odpowiedzialna za Internet to wyznaczony przez dyrektora szkoły  pracownik, sprawujący nadzór nad korzystaniem z Internetu Internet dotyczy zbioru komputerów i innych urządzeń w sieci szkolnej przez dzieci oraz nad bezpieczeństwem dzieci w Internecie. 
        15. Osoba odpowiedzialna za “Politykę ochrony dziecka przed krzywdzeniem”  to wyznaczony przez dyrektora szkoły pracownik sprawujący nadzór nad jej  realizacją w szkole.  
        16. Daną osobową dziecka jest każda informacja umożliwiająca identyfikację dziecka. 
        17. Czynniki ryzyka – uwarunkowania indywidualne i środowiskowe, które powodują, że dziecko jest w większym stopniu narażone na doświadczenie przemocy. Indywidualne czynniki ryzyka (głównie natury biologicznej i psychologicznej) odnoszą się do samego dziecka. Środowiskowe czynniki ryzyka są związane                  z bliższym i dalszym otoczeniem dziecka. Jako bliższe otoczenie dziecka rozumieć będziemy system rodzinny, a przede wszystkim rodziców. Dalsze otoczenie stanowi natomiast szkoła, grupa rówieśnicza, społeczność lokalna, instytucje pomocowe.
        18. Statut szkoły - Statut Publicznej Szkoły Podstawowej Nr 6 im. Aleksandra Kamińskiego w Wałbrzychu,
        19. Regulamin - regulaminy pracowni i inne regulaminy obowiązujące w Publicznej Szkoły Podstawowej Nr 6 im. Aleksandra Kamińskiego w Wałbrzychu,
        20. Procedury obowiązujące w szkole - procedury obowiązujące w Publicznej Szkoły Podstawowej Nr 6 im. Aleksandra Kamińskiego w Wałbrzychu.
        21. Internet dotyczy zbioru komputerów i innych urządzeń w sieci szkolnej.

        Rozdział II

        Rozpoznawanie i reagowanie na czynniki ryzyka krzywdzenia dzieci

        § 2 

        1. Pracownicy szkoły posiadają wiedzę i w ramach wykonywanych obowiązków zwracają uwagę na czynniki ryzyka  i objawy mogące wskazywać na krzywdzenie dzieci.
        2. Pracownicy monitorują sytuację i dobrostan dzieci, podejmują działania zgodne   z zapisami w niniejszym dokumencie.
        3. W przypadku zidentyfikowania czynników ryzyka pracownicy szkoły podejmują rozmowę z rodzicami, przekazując informacje na temat dostępnej oferty wsparcia   i motywując ich do szukania dla siebie pomocy. 

        Rozdział III

        Procedura interwencji w przypadku podejrzenia krzywdzenia dziecka poza szkołą

         

        § 3 

        1. W przypadku uzyskania przez pracownika szkoły informacji, że dziecko jest  krzywdzone lub istnieje takie podejrzenie, pracownik ma obowiązek przekazania  uzyskanej informacji dyrektorowi szkoły, pedagogowi szkolnemu lub psychologowi szkolnemu.
        2. Informacja o krzywdzeniu lub podejrzeniu krzywdzeniu dziecka może zostać przekazana w formie ustnej, pisemnej lub elektronicznej (jako wiadomość poprzez dziennik elektroniczny).
        3. Osoba przyjmująca informację w formie ustnej sporządza notatkę z rozmowy. Notatka zawiera informacje:
        1. datę przyjęcia informacji,
        2. imię i nazwisko oraz czytelny podpis osoby przyjmującej zgłoszenie,
        3. imię i nazwisko osoby zgłaszającej, z zastrzeżeniem sytuacji, gdy fakt krzywdzenia dziecka zgłasza inna osoba niż pracownik szkoły chcąca zachować anonimowość,
        4. imię i nazwisko krzywdzonego dziecka,
        5. informacje o tym, w jaki sposób i przez kogo dziecko jest krzywdzone,
        6. informacje o osobie krzywdzącej dziecko oraz imię i nazwisko tej osoby  w sytuacji, gdy osoba zgłaszająca posiada taką informację.
        1. Pedagog szkolny lub/i psycholog szkolny przekazują informację o krzywdzeniu lub podejrzeniu krzywdzenia dziecka dyrektorowi szkoły.

        § 4

        1. Pedagog szkolny lub/i psycholog szkolny lub/i wychowawca oddziału przedszkolnego/klasy podejmują działania ukierunkowane na rozpoznanie sytuacji      i zabezpieczenie dobrostanu dziecka. 
        2. Pracownicy szkoły w celu rozpoznania sytuacji podejmują następujące działania:
        1. przeprowadzają rozmowę z pokrzywdzonym dzieckiem,
        2. przeprowadzają rozmowę z innymi osobami, które mogą pomóc w ocenie sytuacji,
        3. o ile zachodzi taka konieczność zwracają się o pomoc w rozpoznaniu sytuacji do pielęgniarki szkolnej,
        4. sporządzają opis sytuacji,
        5. przekazują zebrane informacje dyrektorowi szkoły.
        1. Dyrektor szkoły organizuje spotkanie z opiekunami dziecka w szkole i w obecności pedagoga szkolnego lub/i psychologa szkolnego lub/i wychowawcy klasy przeprowadza z nimi rozmowę na temat podejrzenia krzywdzenia dziecka. Dyrektor wskazuje na regulacje prawne dotyczące powinności opiekunów wobec dziecka          i zasady postępowania szkoły w sytuacji, gdy nie nastąpi zmiana w złym traktowaniu dziecka. 
        2. W przypadku podejrzenia, że naruszone zostało dobro dziecka dyrektor szkoły informuje odpowiednie organy lub/i instytucje:
        1. Sąd Rejonowy,
        2. Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej,
        3. Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie.
        1. W przypadku podejrzenia lub stwierdzenia przemocy w rodzinie dziecka założona zostaje Niebieska Karta.
        2. O wszczęciu procedury Niebieskiej Karty decyduje dyrektor szkoły wspólnie   z pedagogiem szkolnym i/lub psychologiem szkolnym i/lub wychowawcą klasy i/lub nauczycielem, który podjął informację o przemocy w rodzinie dziecka.
        3. W przypadku podejrzenia, że uczeń doświadcza przemocy z uszczerbkiem na zdrowiu, przemocy seksualnej lub zagrożone jest jego zdrowie i życie dyrektor szkoły niezwłocznie zawiadamia policję lub prokuraturę o możliwości popełnienia przestępstwa.

        Rozdział IV

        Procedura interwencji w przypadku podejrzenia krzywdzenia dziecka w szkole przez pracownika szkoły  

         

        § 5

        1. Osoba podejrzewająca lub posiadająca informacje na temat krzywdzenia dziecka  w szkole przez pracownika zgłasza problem dyrektorowi szkoły. 
        2. Dyrektor przeprowadza z pracownikami szkoły rozmowę na temat zdarzenia. 
        3. Dyrektor rozmawia z pracownikiem na temat podejrzenia krzywdzenia dziecka:  przekazuje swoje uwagi, poznaje wersję wydarzeń pracownika, analizuje zebrane  dane oraz planuje razem ze wskazanym o krzywdzenie dziecka pracownikiem  dalsze działania, mające na celu uchronienie dzieci przed ryzykiem powtórzenia się  problemu.
        4. Odsunięcie pracownika od świadczenia obowiązku pracy regulują przepisy  Kodeksu Pracy. 
        5. W przypadku podejrzenia popełnienia czynu naruszającego prawa i dobro dziecka przez nauczyciela Dyrektor Szkoły podejmuje działanie na podstawie art. 75 ust. 2a Ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. -  Karta Nauczyciela.
        6. W przypadku, gdy istnieją przesłanki, że pracownik jest podejrzany o znęcanie fizyczne, psychiczne,  wykorzystywanie seksualne lub inne przestępstwo na szkodę dziecka, dyrektor  niezwłocznie zgłasza na policję lub do prokuratury zawiadomienie o możliwości popełnieniu  przestępstwa.  

        Rozdział V

        Procedura interwencji w przypadku podejrzenia krzywdzenia dziecka w szkole przez inne dziecko lub grupę dzieci

        § 6

        1. W przypadku uzyskania przez pracownika szkoły informacji, że dziecko jest  krzywdzone przez inne dziecko lub grupę dzieci w szkole, lub istnieje takie podejrzenie, pracownik ma obowiązek przekazania uzyskanej informacji dyrektorowi szkoły, pedagogowi szkolnemu, psychologowi szkolnemu lub wychowawcy klasy.
        2. Informacja o krzywdzeniu lub podejrzeniu krzywdzeniu dziecka może zostać przekazana w formie ustnej, pisemnej lub elektronicznej (jako wiadomość poprzez dziennik elektroniczny).
        3. Osoba przyjmująca informację w formie ustnej sporządza notatkę z rozmowy.
        4. Pedagog szkolny lub/i psycholog szkolny lub/i wychowawca oddziału przedszkolnego/klasy podejmują działania ukierunkowane na rozpoznanie sytuacji  i zabezpieczenie dobrostanu dziecka. 
        5. Pedagog szkolny lub/i psycholog szkolny lub/i wychowawca oddziału przedszkolnego/klasy informują o krzywdzeniu dziecka opiekunów prawnych dziecka doświadczającego przemocy  i małoletniego będącego jego sprawcą.
        6. W przypadku działań związanych z krzywdzeniem dziecka w szkole przez inne dziecko lub grupę dzieci zastosowanie mają zapisy zawarte w statucie szkoły oraz procedurach obowiązujących w szkole.
        7. W przypadku, gdy istnieją przesłanki, że pełnoletni uczeń jest sprawcą znęcania fizycznego, psychicznego,  wykorzystania seksualnego lub innego przestępstwa na szkodę dziecka, dyrektor szkoły niezwłocznie zgłasza na policję lub do prokuratury zawiadomienie o możliwości popełnieniu  przestępstwa.

        Rozdział VI

        Procedura Niebieskich Kart w szkole

        § 7

        1. Wszczęcie procedury następuje z chwilą wypełnienia formularza Niebieska Karta - A w przypadku uzasadnionego podejrzenia stosowania przemocy domowej lub zgłoszenia  dokonanego przez świadka przemocy domowej. 
        2. Jeżeli istnieje podejrzenie stosowania przemocy domowej wobec dziecka, działania  w ramach procedury przeprowadza się w obecności rodzica, opiekuna prawnego lub  faktycznego. 
        3. Osoba wszczynająca procedurę dokonuje wstępnej diagnozy sytuacji w związku  z zaistnieniem uzasadnionego podejrzenia stosowania przemocy domowej   i przeprowadza  rozmowę z osobą doznającą przemocy domowej, a także, w miarę możliwości, z osobą  stosującą przemoc. 
        4. Rozmowę z osobą doznającą przemocy domowej przeprowadza się w warunkach  gwarantujących swobodę wypowiedzi, poszanowanie godności oraz zapewniających  bezpieczeństwo.  
        5. Osobie doznającej przemocy domowej przekazuje się informacje w prostym, przejrzystym  i przystępnym dla niej języku, z uwzględnieniem stanu i okoliczności, które mogą mieć  wpływ na zdolność rozumienia i bycie rozumianym.  
        6. W trakcie rozmowy z osobą stosującą przemoc domową informuje się ją  w szczególności o prawnych konsekwencjach stosowania przemocy domowej oraz wskazuje na  konieczność zmiany sposobu postępowania. 
        7. Jeżeli istnieje podejrzenie, że osobami stosującymi przemoc domową wobec małoletniego są rodzice, opiekunowie prawni lub faktyczni, działania w ramach procedury  przeprowadza się w obecności pełnoletniej osoby najbliższej dziecku, lub pełnoletniej osoby  wskazanej przez dziecko. 
        8. Działania z udziałem osób doznających przemocy domowej, przeprowadza się, w miarę  możliwości, w obecności psychologa szkolnego. 
        9. Jeżeli osobą doznającą przemocy domowej jest dziecko, formularz Niebieska Karta - B przekazuje się rodzicowi, opiekunowi prawnemu lub faktycznemu, lub osobie najbliższej lub osobie uczestniczącej w działaniach w ramach procedury.
        10. Formularza Niebieska Karta - B nie przekazuje się osobie stosującej przemoc domową.  
        11. Wypełniony formularz Niebieska Karta - A niezwłocznie, nie później niż  w terminie 5  dni roboczych od dnia wszczęcia procedury, przekazuje się do zespołu  interdyscyplinarnego.  

        Rozdział VII

        Zasady bezpiecznych relacji pracowników szkoły z dziećmi

         

        § 8

        1. Zasady bezpiecznych relacji pracowników z uczniami obowiązują wszystkich pracowników szkoły, stażystów, wolontariuszy i osoby odbywające praktyki w szkole.
        2. Pracownicy szkoły przestrzegają zasad związanych z bezpieczeństwem dzieci określonych w statucie szkoły, obowiązującymi w szkole procedurach oraz regulaminach.
        3. Bezpośredni kontakt pracowników szkoły z dziećmi oparty jest na poszanowaniu praw ucznia  określonych w statucie szkoły.      
        4. Pracownik szkoły w kontakcie z uczniami:
        1. zobowiązany jest do równego traktowania uczniów, niezależnie od ich płci, orientacji seksualnej, wyznania, pochodzenia etnicznego, poziomu rozwoju poznawczego, fizycznego, emocjonalnego i społecznego,
        2. opiera komunikację na zasadach kulturalnego zachowania i wzajemnego szacunku,
        3. dba o to, aby rozmowa z dzieckiem na ważne dla niego tematy lub   w sytuacjach problemowych  odbyła się w miejscu, gdzie dziecko będzie się  czuło bezpiecznie i w czasie pozwalającym na udzielenie dziecku adekwatnego do sytuacji wsparcia,
        4. nie deklaruje zachowania tajemnicy w sprawach istotnych dla zdrowia, rozwoju i bezpieczeństwa dziecka, ani wtedy gdy istnieje ryzyko naruszenia jego dobra lub demoralizacji,
        5. nie wykorzystuje przewagi fizycznej, ani wynikającej z faktu pełnionej funkcji,
        6. nie wykracza poza swoje kompetencje związane ze stanowiskiem pracy i pełnioną funkcją,
        7. przestrzega zasad określonych w statucie szkoły i procedurach obowiązujących w szkole. 
        1. Pomoc dzieciom w szkole udzielana jest zgodnie z zasadami określonymi w statucie szkoły i obowiązującymi w szkole procedurami.
        2. W przypadku, gdy pracownika łączą z uczniem lub/i jego opiekunem relacje rodzinne lub towarzyskie, zobowiązany on jest do zachowania pełnej poufności, w szczególności do utrzymania w tajemnicy spraw dotyczących innych uczniów, opiekunów i pracowników.
        3. Kontakty on-line z dzieckiem poza placówką powinny być ściśle powiązane  z wykonywaniem obowiązków służbowych.
        4. Pracownikowi szkoły nie wolno w obecności uczniów niestosownie żartować, używać wulgaryzmów, wykonywać obraźliwych gestów, wypowiadać treści  o zabarwieniu seksualnym lub noszących znamiona dyskryminacji. 
        5. Pracownikowi szkoły nie wolno przekraczać nietykalności cielesnej dziecka, z zastrzeżeniem uzasadnionych sytuacji:
        1. dziecko wymaga podjęcia działań z zakresu pomocy przedmedycznej,
        2. zachowanie dziecka nosi znamiona wybuchu agresji lub paniki, podczas której zagraża zdrowiu lub/i życiu własnemu lub/i innych osób,
        3. pomoc uczniowi niepełnosprawnemu w czynnościach higienicznych lub przemieszczaniu się, jeśli typ niepełnosprawności tego wymaga, a jego opiekun wyrazi na to zgodę,
        4. asekuracji podczas zajęć wychowania fizycznego, 
        5. zagrożenia wypadkiem, kontuzją, urazem,
        6. trudnej dla dziecka lub traumatycznej, wtedy gdy dziecko taki kontakt inicjuje - w celu uwolnienia napięcia,  uspokojenia się 
        7. młodszych dzieci, gdy dziecko taki kontakt inicjuje, w sytuacji trudnej lub traumatycznej - w celu uwolnienia napięcia,  uspokojenia się. 

        Rozdział VIII

        Zasady  ochrony danych osobowych dziecka

        § 9

        1. Dane osobowe małoletniego podlegają ochronie na zasadach określonych w Ustawie z dnia 10 maja 2018 r. o ochronie danych osobowych oraz Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r.  w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, dalej RODO) oraz w wewnętrznych Politykach Bezpieczeństwa Danych i Informacji:
        1. pracownik Szkoły ma obowiązek zachowania tajemnicy danych osobowych, które przetwarza oraz zachowania w tajemnicy sposobów zabezpieczenia danych osobowych przed nieuprawnionym dostępem,
        2. dane osobowe ucznia są udostępniane wyłącznie osobom i podmiotom uprawnionym na podstawie odrębnych przepisów,
        3. pracownik Szkoły jest uprawniony do przetwarzania danych osobowych ucznia zgodnie z zakresem przepisów prawa, zawartej umowy i nadanym upoważnieniem. Pracownik udostępnienia dane osobowe w ramach wykonywanych obowiązków i przepisów prawa np. względem zespołu interdyscyplinarnego,
        4. udostępnianie danych osobowych szczególnej kategorii, o którym mowa w art. 9 rozporządzenia RODO ucznia, podmiotom lub osobom „trzecim” jest konsultowane z Administratorem danych lub Inspektorem Ochrony Danych Osobowych, powołanym przez Administratora:
        • udzielenie wyraźnej zgody na przetwarzanie danych w konkretnym celu,
        • przetwarzanie danych jest niezbędne do wypełnienia obowiązków  i wykonywania poszczególnych praw przez administratora lub osobę, której dane dotyczą w dziedzinie prawa pracy, zabezpieczenia socjalnego i społecznego,
        • przetwarzania danych jest niezbędne do ochrony żywotnych interesów osoby, której dane dotyczą lub innej osoby fizycznej,
        • przetwarzanie danych osobowych w sposób oczywisty upublicznionych przez osobę, której dane dotyczą,
        • przetwarzanie danych jest niezbędne ze względów związanych z ważnym interesem publicznym, o ile przepisy nie naruszają istoty prawa do ochrony danych,
        • przetwarzanie danych jest niezbędne do celów oceny zdolności pracownika do pracy;
        • przetwarzanie danych jest niezbędne do celów archiwalnych   w interesie publicznym, do celów badań naukowych, historycznych lub statystycznych.

        § 10

        1. Dziecko, które ukończyło 16 rok życia może samodzielnie wyrazić zgodę na przetwarzanie danych osobowych w przypadku usług społeczeństwa informacyjnego.

        § 11

        1. Pracownik Szkoły może wykorzystać informacje o uczniu w celach szkoleniowych lub edukacyjnych wyłącznie z zachowaniem anonimowości ucznia oraz w sposób uniemożliwiający identyfikację ucznia.

        § 12

        1. Pracownik szkoły nie udostępnia przedstawicielom mediów informacji   o małoletnim ani o jego opiekunie.
        2. Pracownik szkoły, w wyjątkowych i uzasadnionych sytuacjach, może skontaktować się z opiekunem małoletniego i zapytać go o zgodę na podanie jego danych kontaktowych przedstawicielom mediów. W przypadku wyrażenia zgody, pracownik Szkoły podaje przedstawicielowi mediów dane kontaktowe do opiekuna małoletniego.
        3. Pracownik szkoły nie kontaktuje przedstawicieli mediów z małoletnim, nie wypowiada się w kontakcie z przedstawicielami mediów o sprawie małoletniego lub jego opiekuna. Zakaz ten dotyczy także sytuacji, gdy pracownik Szkoły jest przeświadczony, że jego wypowiedź nie jest w żaden sposób utrwalana.

        Rozdział IX

        Zasady ochrony wizerunku dziecka

         

        § 13

        1. Pracownicy Szkoły uznając prawo ucznia do prywatności i ochrony dóbr osobistych, zapewniają ochronę wizerunku ucznia.
        2. Pracownikowi Szkoły nie wolno umożliwiać przedstawicielom mediów utrwalania wizerunku ucznia (tj. filmowanie, fotografowanie) na terenie Szkoły bez pisemnej zgody opiekuna małoletniego.
        3. W celu uzyskania zgody opiekuna małoletniego na utrwalanie wizerunku ucznia, pracownik Szkoły może skontaktować się z opiekunem małoletniego i ustalić procedurę uzyskania zgody.
        4. Niedopuszczalne jest podanie przedstawicielowi mediów danych kontaktowych opiekuna małoletniego bez wiedzy i zgody tego opiekuna.
        5. Jeżeli wizerunek małoletniego stanowi jedynie szczegół całości, takiej jak zgromadzenie, krajobraz, publiczna impreza, zgoda opiekunów na utrwalanie wizerunku małoletniego nie jest wymagana.

        § 14

        1. Upublicznienie przez pracownika Szkoły wizerunku ucznia utrwalonego w jakiejkolwiek formie (tj. fotografia, nagranie audio-wideo) wymaga pisemnej zgody opiekuna ucznia.
        2. Przed utrwaleniem wizerunku małoletniego należy ucznia oraz opiekuna poinformować o tym, gdzie będzie umieszczony zarejestrowany wizerunek i w jakim kontekście będzie wykorzystywany (np. że umieszczony zostanie na stronie www.youtube.pl) w celach promocyjnych.

        Rozdział X

        Zasady dostępu dzieci do Internetu i ochrona dzieci przed treściami szkodliwymi  i zagrożeniami w Internecie oraz utrwalonymi w innej formie 

         

        § 15

        1. Szkoła zapewnia uczniom dostęp do Internetu oraz podejmuje działania zabezpieczające uczniów przed dostępem do treści, które mogą stanowić zagrożenie dla ich prawidłowego rozwoju.
        2. Na terenie szkoły dostęp dziecka do Internetu możliwy jest wyłącznie pod nadzorem nauczyciela, który czuwa nad bezpiecznym korzystaniem z niego.
        3. O bezpieczeństwie korzystania z Internetu mówi regulamin pracowni informatycznej.
        4. Dyrektor szkoły wyznacza pracownika odpowiedzialnego za Internet, który  sprawuje nadzór nad korzystaniem z Internetu przez dzieci  na terenie szkoły oraz nad bezpieczeństwem dzieci w Internecie. Do zadań osoby odpowiedzialnej za Internet należy:
        1. zabezpieczenie sieci szkolnej przed niebezpiecznymi treściami,
        2. instalacja oraz aktualizacja oprogramowania filtrującego treści internetowe, monitorującego korzystanie przez dzieci z Internetu i antywirusowego,
        3. przynajmniej raz w miesiącu sprawdzanie, czy na komputerach ze swobodnym dostępem podłączonych do Internetu nie znajdują się niebezpieczne treści,
        4. informowanie małoletnich o zasadach bezpiecznego korzystania  z  Internetu.

        § 16

        1. W przypadku znalezienie niebezpiecznych treści wyznaczony pracownik ustala kto korzystał z komputera w czasie ich wprowadzania.
        2. Informacje o dziecku, które korzystało z komputera w czasie wprowadzenia niebezpiecznych treści, wyznaczony pracownik szkoły przekazuje dyrektorowi szkoły lub psychologowi szkolnemu lub pedagogowi szkolnemu lub wychowawcy klasy.
        3. Pedagog szkolny lub psycholog szkolny  przeprowadza z dzieckiem rozmowę na temat bezpieczeństwa w Internecie i  powiadamia o tym opiekunów dziecka. 
        4. Jeżeli w wyniku przeprowadzonej rozmowy pedagog szkolny lub psycholog szkolny uzyska informacje, że dziecko jest krzywdzone, podejmuje działania adekwatnie do opisanych  w rozdziale III, IV lub V niniejszej Polityki.
        5. Jeżeli w wyniku przeprowadzonej rozmowy pedagog szkolny lub psycholog szkolny uzyska informacje, że dziecko wprowadziło niebezpieczne treści narażając tym dobro innych dzieci korzystających z komputera, podejmuje działania opisane w rozdziale V niniejszej polityki lub/i statucie szkoły.

        § 17

        1. Zasady korzystania z urządzeń elektronicznych z dostępem do Internetu, w tym telefonów komórkowych, będących własnością dzieci określone zostały w statucie szkoły.

        Rozdział XI

        Zasady ustalania wsparcia małoletniego po ujawnieniu krzywdzenia

         

        § 18

        1. Dyrektor szkoły i pozostali pracownicy zobowiązani są do zachowania poufności wobec informacji o przemocy względem dziecka. Informacje uzyskują tylko te osoby, które muszą wiedzieć o tym z powodów bezpieczeństwa ofiary i zabezpieczenia jego potrzeb. Wszelkie informacje o ofierze są poufne i chronione.
        2. Dziecko, które doznało przemocy zostaje objęte w szkole pomocą psychologiczno - pedagogiczną adekwatnie do indywidualnych potrzeb zgodnie, z zasadami określonymi w statucie szkoły oraz zgodnie z obowiązującymi procedurami. 
        3. W sytuacjach tego wymagających Dyrektor szkoły lub/i pedagog szkolny lub/i psycholog szkolny kierują opiekuna z dzieckiem do poradni specjalistycznej.
        4. W sytuacjach tego wymagających Dyrektor szkoły zwraca się o wsparcie dla dziecka, które doświadczyło przemocy do instytucji wspierających szkołę:
        1. Publicznej Poradni Psychologiczno - Pedagogicznej ,
        2. Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej,
        3. Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie.

        Rozdział XII

        Kontrola pracowników przed dopuszczeniem do pracy z dziećmi w zakresie spełniania przez nich warunków niekaralności za przestępstwa przeciwko wolności seksualnej i obyczajowości

         

        § 19

        1. Przed nawiązaniem z osobą stosunku pracy pracodawca uzyskuje informacje, czy dane kandydata, są zamieszczone w Rejestrze z dostępem ograniczonym lub w Rejestrze osób, w stosunku do których Państwowa Komisja do spraw przeciwdziałania wykorzystaniu seksualnemu małoletnich poniżej lat 15 wydała postanowienie o wpisie w Rejestrze.
        2. Kandydat do pracy przedkłada pracodawcy informację z Krajowego Rejestru Karnego w zakresie przestępstw określonych w rozdziale XIX i XXV Kodeksu karnego, w art. 189a i art. 207 Kodeksu karnego oraz w ustawie z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu narkomanii (Dz. U. z 2023 r. poz. 172 oraz z 2022 r. poz. 2600), lub za odpowiadające tym przestępstwom czyny zabronione określone w przepisach prawa obcego.
        3. Kandydat do pracy posiadający obywatelstwo innego państwa niż Rzeczpospolita Polska, ponadto przedkłada pracodawcy lub innemu organizatorowi informację  z rejestru karnego państwa obywatelstwa uzyskiwaną do celów działalności zawodowej lub wolontariackiej związanej z kontaktami z dziećmi.
        4. Kandydat do pracy składa pracodawcy oświadczenie o państwie lub państwach,            w których zamieszkiwała w ciągu ostatnich 20 lat, innych niż Rzeczpospolita Polska    i państwo obywatelstwa, oraz jednocześnie przedkłada pracodawcy informację  z rejestrów karnych tych państw uzyskiwaną do celów działalności zawodowej lub wolontariackiej związanej z kontaktami z dziećmi.
        5. W przypadku gdy prawo państwa, w którym kandydat zamieszkiwał w ciągu ostatnich 20 lat nie prowadzi rejestru karnego, wówczas kandydat składa pracodawcy oświadczenie o tym fakcie wraz z oświadczeniem, że nie był prawomocnie skazany    w tym państwie za czyny zabronione odpowiadające przestępstwom określonym       w rozdziale XIX i XXV Kodeksu karnego, w art. 189a i art. 207 Kodeksu karnego oraz w ustawie z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu narkomanii oraz nie wydano wobec niej innego orzeczenia, w którym stwierdzono, iż dopuściła się takich czynów zabronionych, oraz że nie ma obowiązku wynikającego z orzeczenia sądu, innego uprawnionego organu lub ustawy stosowania się do zakazu zajmowania wszelkich lub określonych stanowisk, wykonywania wszelkich lub określonych zawodów albo działalności, związanych z wychowaniem, edukacją, wypoczynkiem lub opieka nad małoletnimi.
        6. Oświadczenia, o których mowa w pkt 5, składane są pod rygorem odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia. Składający oświadczenie jest obowiązany do zawarcia w nim klauzuli następującej treści: Jestem świadomy odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia. Klauzula ta zastępuje pouczenie organu o odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia.
        7. Powyższe informacje, pracodawca utrwala w formie wydruku i załącza do akt osobowych pracownika

        Rozdział XIII

        Monitoring stosowania polityki

        § 20

        1. Dyrektor szkoły wyznacza osoby odpowiedzialne za realizację i monitoring Polityki ochrony dzieci przed krzywdzeniem w szkole. 
        2. Do zadań osób odpowiedzialnych za realizację Polityki ochrony dzieci przed krzywdzeniem w szkole należy w szczególności:
        1. monitoring Polityki ochrony dzieci przed krzywdzeniem w szkole,
        2. reagowanie na sygnały naruszenia Polityki,
        3. składanie propozycji dotyczących zmian w Polityce,
        4. przeprowadzanie wśród pracowników placówki, ankiety monitorującej poziom realizacji standardów zawartych w Polityki, stanowiącej załącznik nr 2 do niniejszej Polityki,
        5. dokonują opracowania wypełnionych przez pracowników szkoły ankiet i sporządzają na tej podstawie raport  z monitoringu, który następnie przekazują dyrektorowi szkoły. 
        1. Ankietę monitorującą poziom realizacji standardów zawartych w Polityce ochrony dzieci przed krzywdzeniem przeprowadza się wśród pracowników raz na 6 miesięcy.
        2. W ankiecie pracownicy placówki mogą proponować zmiany Polityki oraz wskazywać naruszenia Polityki w placówce. 
        3. Pracownicy szkoły na bieżąco mogą zgłaszać dyrektorowi szkoły lub osobom odpowiedzialnym za realizację Polityki ochrony dzieci przed krzywdzeniem uwagi dotyczące jej realizacji.
        4. Uczniowie i ich opiekunowie na bieżąco mogą zgłaszać dyrektorowi szkoły, osobom odpowiedzialnym za realizację Polityki ochrony dzieci przed krzywdzeniem lub wychowawcom klas uwagi dotyczące jej realizacji.
        5. Wychowawcy klas przekazują uwagi dotyczące realizacji polityki, zgłoszone przez uczniów lub/i opiekunów dyrektorowi szkoły lub osobom odpowiedzialnym za jej realizację.
        6. Zmiany w Polityce ochrony dzieci przed krzywdzeniem wprowadza dyrektor szkoły    i ogłasza pracownikom placówki oraz rodzicom nowe brzmienie Polityki. 

        Rozdział XIV

        Zapisy końcowe

        § 20

        1. Polityka ochrony dzieci przed krzywdzeniem wchodzi w życie z dniem jej ogłoszenia.
        2. Ogłoszenie następuje w sposób dostępny dla pracowników Szkoły, uczniów i ich opiekunów, tj. w szczególności poprzez wywieszenie w miejscu ogłoszeń dla pracowników, poprzez przesłanie tekstu drogą elektroniczną oraz poprzez zamieszczenie na stronie internetowej.
        3. Pracownicy szkoły zostają przeszkoleni w zakresie rozpoznawania czynników ryzyka krzywdzenia dzieci oraz standardami zawartymi w Polityce ochrony dzieci przed krzywdzeniem.

         

         

        Załącznik nr 1

        Polityka ochrony dzieci przed krzywdzeniem

        Publiczna Szkoła Podstawowa Nr 6 w Wałbrzychu 

         

                                                                                                                                    

         

                                                                                                                        Wałbrzych, ……………….

                                                                                                                                         data
         

        OŚWIADCZENIE 


         

        Ja, ……………………………………………………………………….. oświadczam,  że zapoznałam/łem się z Polityką ochrony dzieci przed krzywdzeniem obowiązującą w Publicznej Szkole Podstawowej Nr 6 w Wałbrzychu i przyjmuję ją do realizacji.



         

                                                                                                      ………………………………….

                                                                                                                     podpis pracownika      

                                                    



        Załącznik nr 2

        Polityka ochrony dzieci przed krzywdzeniem

        Publiczna Szkoła Podstawowa Nr 6 w Wałbrzychu 

         

        MONITORING STANDARDÓW - ANKIETA DLA PRACOWNIKA

         

        Jestem zatrudniony na stanowisku (podkreśl właściwe)

        nauczyciel, pracownik administracji i obsługi 

         

        1. Czy znasz standardy zawarte w dokumencie: Polityka ochrony dzieci przed krzywdzeniem, obowiązujące szkole?

        • odznaczonoTAK
        • odznaczonoNIE

        2. Czy zapoznałeś się z dokumentem Polityka ochrony dzieci przed krzywdzeniem, obowiązującymi w szkole?

        • odznaczonoTAK
        • odznaczonoNIE

        3. Czy potrafisz rozpoznawać symptomy krzywdzenia dzieci?   

        • odznaczonoTAK
        • odznaczonoNIE

        4. Czy wiesz, jak reagować na symptomy krzywdzenia dzieci?

        • odznaczonoTAK
        • odznaczonoNIE

        5. Czy stosujesz standardy zawarte w dokumencie: Polityka ochrony dzieci przed krzywdzeniem, obowiązujące szkole?

        • odznaczonoTAK
        • odznaczonoNIE

        6. Czy zdarzyło Ci się zaobserwować naruszenie zasad zawartych w Polityce ochrony dzieci przed krzywdzeniem przez innego pracownika w szkole?

        • odznaczonoTAK
        • odznaczonoNIE

        7. Czy masz jakieś uwagi/poprawki/sugestie dotyczące Polityki ochrony dzieci przed krzywdzeniem?

        • odznaczonoTAK
        • zaznaczonoNIE

         

        W jaki sposób naruszono zasady zawarte w Polityce ochrony dzieci przed krzywdzeniem? (Jeśli w pytaniu 6 udzielono odpowiedzi TAK)

        ………………………………………………………………………………………………… ………………………………………………………………………………………………… ………………………………………………………………………………………………… ………………………………………………………………………………………………… 

        …………………………………………………………………………………………………

        Uwagi / poprawki / sugestie (Jeśli w pytaniu 7 udzielono odpowiedzi TAK) .………………………………………………………………………………………………… ………………………………………………………………………………………………… ………………………………………………………………………………………………… ………………………………………………………………………………………………… …………………………………………………………………………………………………